Betrouwbaarheidsniveau van een eHerkenningsmiddel

Als je inlogt met eHerkenning wil je er op vertrouwen dat er goed met je gegevens wordt omgegaan. De organisatie wil er zeker van zijn met wie zij zaken doet. Daarom is veilige en betrouwbare online toegang tot dienstverlening essentieel.

De dienstverlener waar je met eHerkenning inlogt, bepaalt het benodigde betrouwbaarheidsniveau van je eHerkenningsmiddel voor hun online dienst.

Er zijn eHerkenningsmiddelen op 5 betrouwbaarheidsniveaus

  • EH1 (laag)
  • EH2 (laag)
  • EH2+ (laag)
  • EH3 (substantieel)
  • EH4 (hoog)

Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe meer zekerheid de dienstverlener krijgt over de online identiteit van haar gebruiker. Voor een middel op een hoger betrouwbaarheidsniveau moet je bij de aanvraag meer controlestappen doorlopen om je identiteit en handelingsbevoegdheid vast te stellen. Zo wordt bijvoorbeeld bij aanvraag van EH3 en EH4 je identiteitsdocument gecontroleerd, iets dat bij EH2 niet nodig is.

Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden

Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en mag niet worden overgedragen of gedeeld. Als iemand anders binnen je organisatie ook wil inloggen met eHerkenning, moet hij of zij een eigen eHerkenningsmiddel met machtiging hebben.

Kies het hoogste betrouwbaarheidsniveau van de online diensten waar je wilt gaan inloggen. Je kunt altijd inloggen bij een dienst waar een lager betrouwbaarheidsniveau nodig is, maar niet bij een dienst waarbij een hogere betrouwbaarheid vereist wordt.

Heb je al een eHerkenningsmiddel maar is je betrouwbaarheidsniveau te laag voor de online dienst waarbij je wil inloggen? Dan moet je jouw middel upgraden naar een hoger niveau.

Bekijk het volledige overzicht van aanbieders en hun niveau's om te bepalen welk niveau jij nodig hebt.